מחאת הסרדינים – מה דעת ההלכה

יוסי אשר No Comments on מחאת הסרדינים – מה דעת ההלכה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

צודקים ההורים והמורים שפתחו במאבק "מחאת הסרדינים" לצמצום הצפיפות בכיתות בבתי הספר כתב הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה בפניתו לשר החינוך הרב שי פירון.

התקן המחייב בישראל עומד על ארבעים תלמידים לכיתה. ברשויות אמידות, פתחו כיתות נוספות לצמצום הצפיפות. בא משרד החינוך באישור בית המשפט ואסר בשם השוויון, על פתיחת כיתות נוספות כדי להקל על הצפיפות, כל עוד גם ברשויות חלשות אחרות אין אפשרות כזו.

להלכה, השולחן ערוך (יו"ד רמ"ה ט"ו) מחייב מלמד אחד לכל כיתה בת עשרים וחמישה תינוקות. היה מספר התלמידים עולה על עשרים וחמישה ועד ארבעים יש לשכור למורה עוזר מלמד. ואם עלה מספר התלמידים עולה לחמישים יש לפצל לשתי כיתות. לכל כיתה מורה. לדעת אמונת שמואל (סי' כ"ו) כיתת טיפוח, טוב שלא יעלה בה מספר התלמידים על עשרה תלמידים.

בעל הטורי זהב רבי דוד הלוי פסק שגם אם יש פחות מעשרים וחמשה תלמידים בכיתה גם אז חובה מוטלת על הציבור למנות להם מורה. המספר עשרים וחמישה תלמידים מורה לנו שבמידה ויש יותר ממספר זה עד ארבעים תלמידים אין צורך למנות עוזר מורה. במידה ומדובר בכיתה בת ארבעים תלמידים חייבים למנות עוזר מורה.

רבינו ירוחם תולה את קביעת מספר התלמידים בכיתה בגורמים שונים. "דהולכין בזה אחר המלמד ואחר הנערים ואם הם לומדים מעט או הרבה והכל לפי הענין". בימינו שהלבבות כמחט של סדקית ואין ילדינו חזקים כפי שהיו בדור התלמוד, יש לשים מורה על מספר תלמידים קטן יותר. התלמידים היום עומדים בפני גירויים ופיתויים רבים. יצר הרע מוצא דרכים רבות להרחיק את התלמיד מספסל הלימודים. היום, ים של אינפורמציה זורם אל התלמידים מחליש את כוח הריכוז שלהם. המשמעת בכיתה רופפת והולכת ואיננה כפי שהיתה בעבר. אין דרך ארץ כלפי המורים ואף החברות עם החברים לא מה שהיתה פעם וגם זה פוגע ברמת הלימודים של הכיתה.

הרב זלמנוביץ מציע להפריד בין מורה מקצועי ומחנך. מורה מקצועי מסוגל להרצות את החומר שהוא מלמד גם לפני תלמידים רבים. בעתיד אני משער שהתלמידים ירכשו מידע מדיסקים שיעלו במחשב. אין צורך במורה להעביר חומר לימודים מקצועי. אולי נחוץ מדריך אנושי, לתמיכה ועזרה בשינון והכנת שיעורי בית. מאידך המחנך אמור לעצב אישיותו של התלמיד, ככל שמספר תלמידיו קטן יותר, כן יצליח יותר במשימתו. המחנך חייב להיות בעל מידות טובות ולשמש דוגמא לתלמיד אותו הוא בא לחנך "לפיכך אין להושיב מלמד אלא בעל יראה מהיר לקרוא ולדקדק" פסק השולחן ערוך (יורה דעה רמ"ה י"ז).



0 תגובות